Wednesday, September 23, 2009

Bicara Aki

Aki tu gelaran untuk atuk sebelah abah. Umur dia 100 lebih. He is special. Very special. Allah bagi dia ilham. Contohnya Allah 'bagitau' kelebihan ayat-ayat Al Quran melalui mimpi-mimpi. Tapi tidak dinyatakan ayat-ayat tersebut daripada surah mana, maka harus dicari sendiri oleh aki. Cuma, dia tidak boleh menyampaikan, kecuali ada yang bertanya. Dia juga boleh berkomunikasi dengan segala 'makhluk' selain manusia. Setiap kali pulang bertemu aki, tak pernah tergerak hati pun nak bertanya apa-apa, kecuali bila nak ke Mekah, saya akan bertanya kalau ada apa-apa ayat yang boleh saya amalkan dalam solat di sana, dan selalunya ada. Tetapi, kali ni adik-adik ringan mulut bertanya itu ini. Maka habislah petang kami mendengar 'khutbah' aki. Pada mulanya saya tidak berniat untuk menyertai, sekadar memandang dari jauh. Tiba-tiba aki bertanya, "siapa yang dulu hafal Yaasin tu?" Maryam, Huda dan Qilah serentak menjawab "Kaklong..Farid" (Ada yang menyebut kaklong dan ada yang menyebut Farid) Saya menggeleng dari jauh, tapi perlahan-lahan mendekati. Sebenarnya takut kalau-kalau aki nak tasmi' bacaan saya. Rupanya tidak. Dia sekadar ingin bercerita fadhilat Yaasin. Sempat juga berpesan, kalau dah hafal mana-mana surah dalam Quran, jangan sesekali lupa, nanti dah tak boleh ingat. InsyaAllah pesanan aki akan disemat. Doa-doa yang aki beri kami rakamkan. Nak salin tak tahu dari surah mana. Dulu aki rajin menulis kitab, kini tangan dah tak kuat, mata pun dah tak berapa nampak. Pesan aki menutup bicara, jangan sesekali tinggal solat. Di situ letaknya kekuatan iman.

Maryam menjadi orang pertama yang memulakan diskusi petang itu
Fokus gile
Huda pulak mengemukakan soalan

Akhirnya saya menyertai mereka

1 comment:

  1. ur aki mcm atok aku...
    penuh ilmu agama di dada...
    alhamdulillah....

    ReplyDelete