Monday, May 16, 2011

SELAMAT HARI GURU, cikgu

Tahun ni, instead of looking for appreciation from others, apa kata kita sebagai guru muhasabah diri, apa sumbangan kita kepada anak bangsa. Berjaya atau tidak kita MEMBINA negara bangsa? Tepuk dada tanya hati.

Saya secara peribadi belum lagi puas dengan apa yang dah saya buat sebagai guru. Before start kerja, cita-cita menggunung tinggi nak buat itu ini dalam dunia pendidikan, tapi belum cukup 3 tahun berkhidmat, semangat hilang entah ke mana. Tapi demi Tuhan saya tak pernah menyesal dengan apa yang saya pilih. Teaching is not just a profession to me, dari dulu lagi. Tak pernah pun mengimpikan nak memandaikan budak, saya nak mendidik. Saya percaya, kalau students hormat dan sayang, pembelajaran lebih mudah dan diredhai. Biarlah dia tak dapat straight A's pun, tapi dia ingat saya sampai mati.

Kepada students kalau membaca, marah saya bukan benci tapi saya peduli. Kalau saya tak lagi menegur, that means I'm done with you. Tapi rasanya setakat ni, saya belum lagi sampai ke tahap tu. I'm not giving up on all of you, not now. Prinsip saya mudah, macam mana saya mendidik anak orang, insyaAllah macam tu juga guru-guru lain mendidik adik/anak saya (later).

Banyak sangat kelemahan ni. Belum cukup usaha cikgutqah. So don't stop.

HAPPY TEACHER'S DAY TO ALL TEACHERS.
Let us together MAKE A DIFFERENCE.

3 comments:

  1. i've seen that clip before mase kursus...mmg touching sob sob sob... :)

    ReplyDelete
  2. happy teachers day ^^
    terima kasih kerana mengajar saya dan rakan saya yang lain . apa yg cikgu ajar insya ALLAH masih kekal di ingatan . hee~~

    ReplyDelete
  3. thank you. that really spiced up my day dear. =)

    ReplyDelete