Wednesday, February 2, 2011

GEMILANG

Finally, ada juga drama Melayu yang akan jadi tontonan wajib saya buat masa ni.

It's Gemilang baby!


Sinopsis :

1977 Sekolah swasta yang pertama di pedalaman yang diusahakan oleh seorang anak muda yang berwawasan. Matlamatnya mudah – untuk mengubah nasib anak-anak remaja yang gagal dalam pelajaran – tapi perjalanannya masih belum pasti.

Saifullah membuka Institut Gemilang supaya dia boleh memberi peluang kedua kepada pelajar-pelajarnya. Mereka yang gagal atau yang tidak dapat menduduki peperiksaan MCE dan HSC amat dialu-alukan di sekolahnya.

Dia tahu dia mampu untuk mengubah hidup pelajar-pelajarnya. Kalau bukan semua, sekurang-kurangnya sebahagian daripda mereka. Dia berjanji tidak akan berputus asa terhadap mereka asalkan mereka tidak berputus asa ke atas diri mereka sendiri.
 
Saifullah, Umar, Asma dan Ruhana adalah guru-guru yang pertama di sekolah itu di mana mereka akan bekerja sebaik mungkin untuk masa depan pelajar-pelajar mereka. Konflik, permusuhan, cinta dan benci akan hadir antara cikgu-cikgu ini.

Cerita ini kadangkala lucu, kadangkala menyentuh hati tetapi sentiasa memberi inspirasi.
 
*Sumber : tv3

I was strucked the first time I watched it, mostly because:
(a) ..it's about school, and teachers!!!
(b) ..the cinematography..SUPERB!!

p/s : I always looking forward for a teacher+school-related movie that will inspire me just like LASKAR PELANGI did, and I hope this brand new drama will.

4 comments:

  1. hehe..dear, i mula2 tgk cite sebab shah janzle tu (eh btul ke ni ejaan nama die??) n tiz zaqiyah..hehe..tp btul la cinematography die mmg cun..khabir bhatia kan???opkos meletup..hehe..

    ReplyDelete
  2. tau takpe. sgt cantik kn. i mule2 terlekat sbb tiz jugak. n dgr perkataan "cikgu". haha. boley.

    ReplyDelete