Wednesday, April 20, 2011

Saya dah kata budak-budak saya luar biasa

Situasi A

You all sure biasa dengar kan bakal calon SPM nak drop certain subjects kalau diorang memang sangat-sangat tak mampu buat. (Or memang MALAS nak struggle la kan maksudnya) Subjects yang students SUKA drop antaranya, Add Maths, Biology, Chemistry, Physics.

*Iklan jap : Pesan saya kat sini, kalau memang tak minat, jangan tunjuk hero lah masuk science stream masa Form 4, then bila dah Form 5 nak drop itu ini.

Tapi cerita ni memang sangat mencuit hati. Student ni punya lah nak keluar dari kelas tersebut, dia jumpa PK bagitau nak drop BAHASA MALAYSIA! Aku nak kata bangang tak sampai hati. Haha. Hello brader! Don't bother sitting for SPM lah kalau macam tu! Tak pernah dibuat orang lah drop subjek BM!

Situasi B

Saya mengajar satu kelas yang most of the students YA RABBI pemalasnya, asal bagi latihan je tunggu jawapan daripada 2-3 orang budak perempuan, then tiru tak payah fikir apa-apa dah. So one day, starting a new topic, I asked them to copy notes. Tak lama lepas tu sorang student tanya, "Cikgu, tu jawapan dia eh?" (Merujuk kepada formula yang saya square kan dengan kapur merah) Mula-mula saya sengih je tapi diorang blur jugak. So I asked them, "Kalau tu jawapan, soalannya mana?".........Itu nota lah! Mana ada jawapan2. Korang tau nak ada jawapan je depan mata ek! Cubalah jangan zalim dengan otak dan akal yang Tuhan dah bagi. FIKIRLAH FIKIR! Bukan kena bayar pun.


No comments:

Post a Comment