Wednesday, September 1, 2010

Baju raya

As I mentioned in my previous entry, untuk hari raya kali ni, saya off-duty (as a tailor). Nak focus pada kerja and study. Jadi memandangkan saya tidak menjahit, jadi terpaksa lah saya beli baju kurung dah siap sebab dah lambat nak tempah (Sebelum ni konon2 nak menjahit jugak).

Sebagai seorang yang tahu menjahit, saya agak cerewet dalam memilih baju. Bila saya dah nampak corak yang menarik, saya akan pegang untuk rasa kain. Lepas tu saya akan angkat dan belek segala celah baju tu. Berikut merupakan syarat2 yang perlu ada pada baju tersebut:

1) Bukan kain jarang and kalau jarang wajib ada full lining. Saya tak suka pakai inner sebab nampak macam pakai 2 baju dan tak cantik.
2) Saya suka cotton tapi hanya yang lembut. Cepat kedut pun tak kisah asalkan lembut. (Biasanya cotton yang lembut memang cepat kedut) Tapi kalau chiffon tak suka yang lembut sangat, susah nak jaga. Saya ni agak 'ayu'. haha.
3) Jahitan kemas. Kalau di hujung baju dan lengan perlu sembat, bukan jahit mesin! Kalau di leher perlu jahit mata lalat/tulang belut atau letak piping/beads kalau tak nak jahit kedua-dua jahitan itu.
4) Jahitan pesak dan kekek yang tak besar sangat.
5) Baju kurung biasa atau pahang. Saya tak gemar pakai kebaya, and untuk kurung moden, saya takkan pakai yang ready-made sebab ukuran saya agak luar biasa (kecil). hehe.
6) Corak tak busy sangat. Warna 'busuq' atau lembut. Tak suka yang terang benderang dan gemilang.

(OMG cerewet nya aku!)

Maka bagi memenuhi tuntutan2 yang di atas, baju itu biasanya agak..mahal.. Tapi saya tetap akan beli sebab saya bukan jenis tiap-tiap kali beraya kena ada 5 pasang baju, kasut baru, tudung baru..pendek kata semuanya baru. Tak2. Saya hanya akan beli untuk raya pertama. (Kalau jahit saya jahit lebih. Suka hatilah saya sendiri yang jahit) Dan saya tak perlu kasut raya. hehe. Saya beraya ke rumah orang tanggal kasut so it's not a big deal pun. Tudung..mm..tudung2 saya boleh bukak kedai jual balik..cakap je nak colour ape. haha. Untuk raya-raya seterusnya saya akan pakai baju2 yang saya sedia simpan hanya untuk special occasions. Dan satu lagi, saya selalu update baju kurung (saya kan cikgu hehe) so tak perlu banyak-banyak baju baru untuk raya.

p/s : saya dah jumpa baju raya saya! setelah berkurun lamanya saya mencari yang berkenan.

Selamat membuat persiapan raya kawan2. Tapi yang penting Ramadhan belum pun habis. So tak payah sakan sangat la kot. hehe. Selamat menempuh akhir Ramadhan. Mari tingkatkan amalan. InsyaAllah. =))

No comments:

Post a Comment