Friday, July 1, 2011

Apa sudahnya kita, cikgu?

I'm a teacher because I love TEACHING. Do you get that??

Tapi disebabkan kuasa dan campur tangan politik, guru TERBEBAN dengan 80% tugas2 pengkeranian (I'm not really sure it this word exist). Kenapa tak permudahkan tugas guru dengan segala jenis techno yang canggih (konon) tu? Sangat-sangat tak faham.

For about 3 years I'm serving, I'm doing this (shortlisted):
1. Kutip yuran serta mengejar students yang tak bayar yuran
2. Beli sendiri barang dan hias sendiri kelas
3. Buat surat2 amaran students ponteng (Lepas berjuta2 copies and processes we've been through, then budak tu masuk balik)
4. Kutip duit buku and last-last bayar pakai duit sendiri je kat pembekal
5. Key-in markah dalam sistem yang sangat canggih and then isi balik secara manual dalam buku rekod
6. Isi berjuta2 borang kewangan setiap kali nak beli barang untuk panitia
7. Update segala jenis file yang tak ada kena mengena dengan P&P
8. TAMPAL BUKU INTERLOK *Latest

Eh2 mana part akademik nya? Jap.
9. Prepare modules & exam papers
10. Mengajar (tu pun kalau dapat budak yang nak belajar)

Demi Tuhan saya cakap, kalau mengajar tu percuma pun, saya tetap akan buat. Sebab tu tak kisah kalau students minta stay back untuk belajar extra. Kalau rumah saya dekat dengan students pun saya boleh buat free home tuition (datang rumah saya la). Tapi, biarlah ada gaji pun, kalau kerja nya lebih banyak pada non-academic, sorry lah kalau satu hari nanti saya ambil keputusan untuk letak jawatan. Baiklah uruskan rumahtangga and mengajar anak sendiri je. Dosa maki students pun tak ada. Kalau bosan sangat pun, jadi sukarelawan mengajar anak2 orang susah ke? Yang penting dah tak menghadap semua paperworks.

SAYA CUMA NAK MENGAJAR, TAK FAHAM KE??

No comments:

Post a Comment