Sunday, July 31, 2011

PUASA 30 HARI

Tahun ni saya berpuasa penuh di Segambut dengan family. Hayati sepenuhnya puasa sebagai anak mama. Tahun depan dah nak kena jaga makan minum anak orang lain. Biasanya saya bangun sahur bila mama dah start panaskan lauk and everything. Itu kira okay la. Ada juga hari bangun bila semua dah ready, tinggal nak makan je. haha. Sekarang..boleh la. Buat je selagi boleh. Lepas ni tak menyesal sebab dah puas buat perangai macam tu. Haha.

Saya jenis tak cerewet pasal makan. So time berbuka tak perlu meja penuh makanan pun. Last2 saya makan macam hari2 biasa juga. Takde nye muat perut nak 'qadha' makan minum seharian berpuasa. Sahur memang wajib. Sebab tu prefer puasa dengan family. Imagine kena sahur sorang2. Pathetic habis. Cuma satu je yang saya agak cerewet time bulan puasa - Terawih. Biasanya saya tak suka tukar port untuk terawih. Sebelum ada Masjid Wilayah saya terawih di surau SPPK. Semua okay dari bilal, imam, tazkirah. Everything saya suka kecuali bab kanak-kanak yang sangat annoying. Budak2 yang datang surau nak jumpa kawan2 and budak2 nakal yang main mercun sekuat2 hati di padang belakang surau. Memang susah nak khusyuk bila asyik nak bayangkan saya macam nak lempang budak2 tu. So since ada Masjid Wilayah, itu memang port tetap. Sangat selesa dan best especially bila giliran imam dari Arab Saudi. Rasa macam dekat Mekah. And bila masuk 10 malam terakhir (especially yang last), memang emosional time imam baca Qunut. Sapa boleh tahan bila imam nangis?? Memang sedih. And part yang best nya di situ ada pak guard and mak guard yang kawal kanak2. So solat kita tak terganggu dek budak2 annoying.

So that's my Ramadhan story. Tahun ni kembali menjahit untuk family (perempuan). Actually last minute plan. Sebelum ni busy otak asyik prepare for wedding sampai lupa dah nak puasa.

SELAMAT BERPUASA EVERYONE. SEMOGA RAMADHAN KALI INI LEBIH BAIK DARIPADA SEBELUMNYA. INSYAALLAH.

p/s : semoga Ramadhan akan menjadikan saya manusia yang lebih penyabar. tolong ingatkan saya.

No comments:

Post a Comment